woensdag 23 december 2009

Heli skien in Gudauri Georgie

Wintersport en heli skiën in Georgië / Caucasus = Sneeuwzeker!
Met een vliegtuig, vertrekkend vanuit Nederland of Duitsland, is het slechts enkele uurtjes vliegen en dan land je in Tbilisi, de gezellige hoofdstad van Georgië..Nederlanders hebben geen visum nodig, gewoon een geldig paspoort.
Mijn Georgische reisorganisatie bracht me met een 4 wheel drive langs de hoofdstad reed om vervolgens me te trakteren op een geweldige rit richting het grootste skigebied van de Caucasus in Gudauri. Er zijn nog andere wintersport gebieden. Ik behoefde geen skimaterialen mee te nemen, deze zijn eenvoudig te huren.
Er zijn hele grote hotels, met veel entertainment, er zijn ook gezellige kleine hotels en knusse pensions. Bijna allemaal zijn ze gelegen of aan de skipistes of er zeer vlakbij.Ik ging naar hotel Truso, sneeuw voor de deur, de liften nabij op loopafstand.
Er lag behoorlijk wat sneeuw. Dat kan niet anders. De Georgische bergen zijn de hoogste van Europa en zijn tot 5642 meter hoog. Er kan geskied worden tot circa 4200 meter hoog. Een helikopter brengt je tot grote hoogte waar je lekker afdaalt in de poedersneeuw.
Niet alleen de wintersport in zijn vele facetten is geweldig. De Georgiërs zijn heel aardige mensen, zijn heel gastvrij en willen graag weten waar je vandaan komt. Gemakkelijk ontstaan er contacten met hen. Alles gaat wat relaxer. Voordat je het weet zit je met ze aan tafel voor een hapje en drankje. De Georgische Yaya (een soort van plaatselijke sterke drank) wordt ruim geschonken.
Het apres ski is ontspannen en gezellig , ligt er aan wie je treft en of je open staat voor andere culturen en mensen.
Men kan vanaf ½ november tot zeker einde april wintersporten in Georgië. Zelf was ik er voor het laatst ½ mei 2008 en ik kon in mijn poloshirt nog lekker in de sneeuw vertoeven.
Kortom: het leven in Georgië is voor ons niet duur, de sneeuw is geweldig en de mensen vriendelijk.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten